Slovníček pojmů

ICT Outsourcing - znamená správu informačních a komunikačních technologií (PC, servery, WiFi, Windows, Linux, Internet...) externím subjektem, většinou specializovanou firmou, která má toto jako hlavní obor svého podnikání.

ICT zabezpečení (prostředí) - je souhrn sítových zařízení (switche, huby, datové kabely k PC), serverů, koncových PC, softwarového vybavení, WiFi sítí, mobilních zařízení, záložních napájecích zdrojů (tzv. UPS), kamerových systémů a dalších příslušenství, které dohromady v dnešní době jsou již nepostradatelnými pomocníky pro Váš obor podnikání.

ITIL - Information Technology Infrastructure Library, definuje jak procesně přistoupit k řízení nejen ICT služeb. Existuje ve formě doporučení, best practices postupů a norem. Je zcela nezávislý na použitých prostředcích ICT zabezpečení. Dle ITIL-u se designují řídící a hlavní procesy ve společnosti. V případě ICT potom hovoříme o ITSM.

ITSM - Information Technology Service Management, popisuje ICT procesy ve společnosti pomocí několika základních kategorií činností: Incident management, Problem management, Configuration management, Change management, Release management, Service Level Management

Open-source projekty - jsou řešení (většinou softwarové programy), které jsou k uživání zdarma v komerční i státní sféře. V naprosté většině jsou šířeny pod tzv. licencí GNU GPL , která zajišťuje, že daný software nesmí být prodáván za účelem zisku. Je možno pouze prodávat služby související s podporou a dalším rozvíjením daného software. Tento software nicméně není méně kvalitní než např. MS Windows či MS Office. Na vývoji toho svobodného softwaru se podílejí profesionální vývojáři z celého světa a firmy, které nabízejí tento software k prodeji (např. fy. Redhat, SUSE, Canonical a ostatní) prodávají vlastně své služby postavené okolo daného softwarového díla, ale software jako takový je vždy k dispozici zdarma pro všechny. Je to ideální cesta jak se vyhnout tzv. "vendor lock-in" - tedy závislosti na jednom tvůrci daného softwarového díla / informačního systému.

Proces - existuje několik definic procesu. Pro naše potřeby použijeme následujcí definici: Proces je tok práce postupující od jednoho člověka k druhému přičemž proces lze definovat na různých úrovních a mezi různými celky (oddělení apod.). Přitom však platí, že proces má jasně vymezený začátek, přesný počet mezikroků a svůj konec. Jeho vlastností je, že transformuje vstupy na definované výstupy za pomoci využití dostupných zdrojů. Je opakovatelný. Optimalizovaný proces by měl v každém svém následujícím kroku mít větší přidanou hodnotu než v kroku předchozím. Procesy se dělí na řídící, hlavní, vedlejší, podpůrné, sdílené.

RFI - Request for Information, jde o určitou variantu dokumentu Request for Propsal, avšak ve zjednodušené podobě. Hlavním účelem tohoto dokumentu je zjistit, zda jsou na trhu dostupné produkty či služby, které splňují očekávání a požadavky ze strany zadavatele. V některých případech výsledek RFI slouží jako podklad pro samotné zpracování dokumentu RFP.

RFP - Request for Propsal, je formalizovaný dokument, který se vytváří za účelem požadovaného zákaznického řešení, které má být kompletně zajištěno externí firmou. Dokument popisuje projekt, který vzniká pro dané řešení, definuje způsob, jakým by měli přizvaní dodavatelé na dokument odpovídat, jak budou tyto odpovědi vyhodnoceny a případně informace o formě budoucího kontraktu s vybraným dodavatelem řešení. Oslovení externí dodavatelé pak dle RFP napíší svou nabídku (návrh), kde vysvětlí, jak by požadavky/systém řešily, do jakého termínu by jej implementovaly a kolik peněz by za vyvinutý a implementovaný systém chtěly. Nabídka by měla dodržovat stanovená pravidla uvedená v RFP, jinak hrozí riziko, že dodavatelská firma by mohla být z výběrového procesu vyloučena.

RFQ - Request for Quotation, je další varianta dokumentu RFP, kde specifické otázky a jejich odpovědi od dodavatelů nejsou vyžadovány (především v případech, kdy specifikace produktu/řešení nebo služby jsou již známy). Klíčová doména těchto dokumentů je především cena a ta je hlavním faktorem pro výběr úspěšného dodavatele. V podstatě je to pomocný dokument, který zjišťuje cenu za konkrétní, dílčí navrhovanou část již známého produktu/řešení či služby. Přispívá k objasnění rozkladu nabídkové ceny.

Topologie - logické uspořádání jednotlivých prvků IT (serverů, firewallů, koncových počítačů, apod.) ve vzájemné interakci. Topologie má své zásady při jejichž nedodržení může být snížena bezpečnost a spolehlivost ICT prostředí.

VPN koncetrátor - je hardwarový nebo softwarový "server" umožnující vytvářet šifrované spojení se vzdáleným uživatelem, který přistupuje na domovský server např. z mobilního internetu, nebo WiFi internetu např. v obchodním centru. Umožnuje vytvářet nejen šifrované spojení mezi uživatelem a domácím serverem, ale i mezi jednotlivými lokalitami navzájem - např. centrála a pobočka společnosti